Projekt pt. „Myślenie projektowe w poszukiwaniu innowacyjnych rozwiązań w środowisku międzynarodowym” finansowany jest przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej w ramach Programu SPINAKER – Intensywne Międzynarodowe Programy Kształcenia 2021
Celem głównym Programu SPINAKER jest umiędzynarodowienie polskich instytucji szkolnictwa wyższego i nauki.
Cele szczegółowe programu SPINAKER:
-
wzrost zainteresowania ofertą kształcenia w polskich instytucjach nauki i szkolnictwa wyższego wśród zagranicznych studentów i/lub doktorantów;
-
wzrost udziału zagranicznych studentów i/lub doktorantów w programach kształcenia na polskich uczelniach;
-
poszerzenie oferty intensywnych międzynarodowych programów kształcenia, realizowanych także w formule hybrydowej lub zdalnej.
Tytuł Projektu: Myślenie projektowe w poszukiwaniu innowacyjnych rozwiązań w środowisku międzynarodowym
Akronim: MP2
Nazwa Instytucji Finansującej: Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej (NAWA)
Nazwa programu: SPINAKER – Intensywne Międzynarodowe Programy Kształcenia 2021
Numer naboru: BPI/SPI/2021/1/00010
Całkowita kwota realizacji Projektu: 670 520 zł
Dofinansowanie: projekt w całości finansowany z NAWA
Okres realizacji: od1.06.2022 r. do 31.08.2023 r.
Koordynatorzy: dr hab. Robert Stanisławski, prof. uczelni; dr Sebastian Bakalarczyk; dr inż. Iwona Staniec; dr inż. Agnieszka Pietras
Kontakt: mp2@info.p.lodz.pl
Projekt „Myślenie projektowe w poszukiwaniu innowacyjnych rozwiązań w środowisku międzynarodowym”
ma na celu zwiększenie oferty kształcenia Wydziału Organizacji i Zarządzania Politechniki Łódzkiej skierowanej do zagranicznych studentów w zakresie intensywnych międzynarodowych programów (IMPK) realizowanych w formule mieszanej (blended learning). W ramach IMPK zostanie opracowany nowy program skierowany do studentów kierunków biznesowych z uczelni partnerskich. Będzie on realizowany w 2023 roku w ramach 2 edycji dla łącznej grupy 50 studentów i będzie polegał na poszukiwaniu rozwiązań rzeczywistych problemów w firmach międzynarodowych. Efektem udziału studentów w programie będzie rozwój ich kompetencji XXI wieku. W zajęciach wykorzystane zostaną nowoczesne metody nauczania i symulacja komputerowa, mająca na celu przybliżenie rzeczywistych problemów biznesowych. W projekcie zaplanowano również działania na rzecz podniesienia kompetencji nauczycieli akademickich. Projekt przyczyni się do osiągnięcia celów strategii Uczelni i Wydziału w zakresie wzrostu umiędzynarodowienia kształcenia, zwiększenia wymiany akademickiej, a także wzbogacenia oferty dydaktycznej opartej o nowoczesne metody nauczania przy współpracy z biznesem i w otoczeniu międzynarodowym. Trwałość projektu będzie zapewniona poprzez włączenie IMPK do oferty dydaktycznej Wydziału, który zapewni jego promocję i realizację po zakończeniu projektu.
Opis projektu:
Projekt jest realizowany w Wydziale Organizacji i Zarządzania PŁ. W pierwszym etapie polega on na tym, że realizatorzy projektu odwiedzają uczelnie zagraniczne i przedstawiają założenia związane z realizacją projektu. Następnym etapem jest przeprowadzenie rekrutacji wśród studentów z uczelni zagranicznych. Studenci, którzy pozytywnie przejdą proces rekrutacji biorą udział w zajęciach blended learning, tj. zarówno w stacjonarnych, jak i zdalnych. Podczas zajęć zdalnych studenci pozyskują wiedzę w zakresie metody Disign Thinking i symulacji komputerowych. W trakcie kolejnego etapu (zajęcia stacjonarne), studenci przyjeżdżają do Polski. Otrzymują stypendium w wysokości ok. 1000 euro (na koszty pobytu, transportu i zakwaterowania). Zajęcia w Polsce obejmują wizyty w międzynarodowych firmach (rozwiązywanie problemów biznesowych – metodą Design Thinking) oraz udział w symulacji komputerowej (prowadzenie własnej firmy). Pobyt w Polsce trwa 1 tydzień (dwie edycje - kwiecień lub czerwiec). Pobyt w Polsce obejmuje również program kulturalny (jedna dwudniowa wycieczka po Polsce i jedna wycieczka jednodniowa). Zajęcia zdalne prowadzone są na tydzień przed przyjazdem do Polski i tydzień po wyjeździe z Polski. Program jest finansowany przez Unię Europejską w ramach programu SPINAKER. Liczba studentów jest ograniczona. Uczestnicy rekrutowani są z wielu europejskich uczelni. Ze studentami przyjeżdżają również wykładowcy lub/i opiekunowie z zagranicznych uczelni – ich pobyt w Polsce również jest finansowany z projektu). Studenci otrzymają certyfikat uczestnictwa i 9 punktów ECTS oraz zostaną poddani certyfikacji związanej z symulacją komputerową (REVAS).
- Spotkanie praktyczne uczenie. Spotkanie związane jest z czynnym udziałem pracowników Wydziału w „Symulacjach branżowych” firmy Revas w dniu 23.06.2022 r. w godzinach 11:00-15:30 w sali oz 25 Lodex poprowadzi prezes firmy Wojciech Pitura. W związku z koniecznością przygotowania kont w grze dla uczestników spotkania zainteresowani proszeni są o wcześniejsze zapisy pod linkiem. Zapisy aktywne do 20 czerwca 2022 roku.
Efekt: Z dniem 23 czerwca 2022 na Wydziale OiZ PŁ jest 14 certyfikowanych Trenerów Branżowych Symulacji Biznesowych REVAS.
2. Wizyta w Centrum Symulacji Procesów Biznesowych na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Dzięki Kierownikowi Centrum dr hab. Krzysztofowi Nowosielskiemu, prof. UEW mieliśmy okazję wejść w świat symulacji i VR oraz
- zapoznać się z wnętrzem obiektu pełnym nowoczesnych technologii informatycznych i audiowizualnych, w tym VR,
- wziąć udział w prezentacji wybranych Wirtualnych Gier Decyzyjnych, będących podstawą wielu zajęć dydaktycznych,
- sprawdzić się w roli: menedżera wielkopowierzchniowego obiektu handlowego, producenta rolnego, kierownika serwisu sprzętu ogrodniczego, urbanisty miejskiego, czy projektanta rozwiązań logistycznych,
- porozmawiać z pomysłodawcami i współtwórcami Wirtualnych Gier Decyzyjnych - Pracownikami UEW.
Efekt: Wykorzystanie symulacji komputerowych oraz VR w nauczaniu jest możliwe ze względu na dostęp do nowoczesnych technologii oraz kształcenie studentów już głęboko zakorzenionych w społeczeństwie informacyjnym. Niewątpliwym atutem wirtualnych gier decyzyjnych jest możliwość obserwacji nawet najbardziej złożonych zjawisk, analizy procesów z natury wolno- lub szybkozmiennych, których bezpośrednia obserwacja w rzeczywistości byłaby trudna lub niemożliwa.
3. Przygotowanie do jednodniowej wizyty studyjnej w firmie JTI - Fabryce papierosów mieszczącej się w Starym Gostkowie. Testowano przygotowywany program jednodniowego IMPK w firmie JTI. Pilotażowo na grupie 20 studentów w dniu 12.07.2022 sprawdzono, czy przygotowany program związany z rozwiązaniem problemu zaobserwowanego w firmie sprawdzi się w procesie dydaktycznym. Studenci mimo tylko 4 godz. pracy w grupie przygotowali w ocenie menedżerów z JTI interesujące propozycje rozwiązań.
Efekt: opracowany program jednodniowej wizyty studyjnej dotyczący rozwiązania problemu w firmie JTI - Fabryce papierosów mieszczącej się w Starym Gostkowie. Program ten będzie realizowany podczas IMPK.
4. Spotkanie w dniach 6 i 7.09.2022 z Magdą Ferro Universidade Católica Portuguesa (Católica Porto Business School) i dyskusja nad przygotowywanym programem IMPK oraz efektami uczenia się. Przeszkolenie pracowników Universidade Católica Portuguesa (Católica Porto Business School) w zakresie wykorzystania Symulacji branżowych Revas.
Efekt: wstępna ewaluacja programu wraz z efektami uczenia, zebranie opinii oraz przeszkolenie 4 pracowników Universidade Católica Portuguesa (Católica Porto Business School ). Zebrane zostały opinie o możliwości wykorzystania tego programu oraz jego wadach i zaletach.
5. Spotkanie w dniach 9 i 12.09.2022 z Professor Elisabeth Pereira i Niną Szczygiel PhD University of Aveiro i dyskusja nad przygotowywanym programem IMPK oraz zaproponowanymi efektami uczenia. Przeszkolenie Professor Elisabeth Pereira i Niny Szczygiel PhD w zakresie wykorzystania Symulacji branżowych Revas.
Efekt: wstępna ewaluacja programu, dyskusja nad zaproponowanymi efektami uczenia się oraz przeszkolenie 2 pracowników University of Aveiro. Zebrane zostały opinie o możliwości wykorzystania tego programu oraz jego wadach i zaletach.
6. Spotkania w dniach: 14 i 17 października 2022 na University "Mediterranean" Podgorica z Natasa Kraljevic, Dyrektorem Biura Wymiany studentów oraz prof. dr Marija Jankovic, Dziekanem Wydziału Ekonomii i Biznesu. Dyskusja nad przygotowywanym programem IMPK oraz zaproponowanymi efektami uczenia. Jego ataktycznością dla studentów University "Mediterranean" Podgorica. Przeszkolenie prof. dr Marija Jankovic w zakresie wykorzystania Symulacji branżowych Revas.
Efekt: wstępna ewaluacja programu, dyskusja nad zaproponowanymi efektami uczenia się oraz jego atrakcyjnością dla studentów University "Mediterranean" Podgorica. Zapoznanie studentów z możliwościami symulacji branżowych Revas.
7. Spotkania w dniach: 21 i 22 listopada 2022 z prof. Emanuel Said Dziekanem Wydziału Ekonomii, Zarządzania i Rachunkowości oraz prof. Simon Grima – kierownikiem Katedry Ubezpieczeń na Uniwersytecie Maltańskim. Dyskusja nad przygotowywanym programem IMPK oraz zaproponowanymi efektami uczenia. Przeszkolenie prof. Emanuel Said oraz prof. Simon Grima w zakresie wykorzystania Symulacji branżowych Revas.
Efekt: wstępna ewaluacja programu, dyskusja nad zaproponowanymi efektami uczenia się oraz przeszkolenie 2 pracowników na Uniwersytecie Maltańskim.
8. Wizyta 30 listopada 2022, grupy 20 studentów z Polski, Francji, Niemiec i Belgii w JTI w Gostkowie Starym.
Efekt: zwalidowanie programu jednodniowej wizyty studyjnej dotyczącej rozwiązania problemu w firmie JTI.
9. Spotkania w dniach: 13 i 15 grudnia 2022 z prof. Atanasem Georgievem Dziekanem Wydziału Ekonomii i Zarządzania Biznesem Uniwersytetu Sofijskiego oraz prof. Marcellinem Yovoganem Prodziekanem Wydziału Ekonomii i Zarządzania Biznesem Uniwersytetu Sofijskiego oraz prof. Boryaną Bogdanovą Prodziekanem Wydziału Ekonomii i Zarządzania Biznesem Uniwersytetu Sofijskiego. Dyskusja nad przygotowywanym programem IMPK oraz zaproponowanymi efektami uczenia się. Przeszkolenie 3 Profesorów w zakresie wykorzystania Symulacji branżowych Revas. W spotkaniu uczestniczyło kilkunastu studentów z kierunków biznesowych.
Efekt: wstępna ewaluacja programu, dyskusja nad zaproponowanymi efektami uczenia się oraz przeszkolenie 3 Profesorów na Uniwersytecie Sofijskim.
10. Uczestnictwo w warsztatach w ramach FlexSim InterMarium Tour w czwartek, 30 marca 2023 w hotelu Hampton by Hilton Łódź City Center przy ulicy Piotrkowskiej 157. Mieliśmy okazję poznać świat symulacji FlexSim z wykorzystaniem VR.
Efekt: Wskazanie, że narzędzia symulacyjne takie jak FlexSim pozwalają na optymalizację obecnych i planowanych procesów, identyfikację i ograniczenie strat, redukcję kosztów oraz zwiększenie przychodów. FlexSim to filar Przemysłu 4.0, wirtualne odwzorowanie rzeczywistego systemu → Analiza rzeczywistych danych → Przeprowadzenie eksperymentów symulacyjnych (odpowiedzi na pytania „co jeśli?”) → Wybór najlepszego rozwiązania potwierdzonego wynikami.
11. Spotkanie w dniu 22 maja 2023 z Professor Sabina Siebert, Professor of Management (Dekaban-Liddle Fellowship) oraz Aubrey Bierwirth i Emily Allan, przedstawicielkami działu współpracy z zagranicą w Szkole Biznesu na Uniwersytecie Glasgow. Dyskusja nad programem IMPK oraz rezultatami pierwszej edycji. Przeszkolenie jednego Profesora w zakresie wykorzystania Symulacji Branżowych Revas.
Efekt: prezentacja rezultatów pierwszej edycji oraz przeszkolenie Profesora na Uniwersytecie Glasgow.
12. Spotkanie w dniu 23 maja 2023 z Claire Bereziat, Dr Sonya Campbell-Perry, Corrine Fenech w Glasgow Caledonian University. Dyskusja nad programem IMPK oraz rezultatami pierwszej edycji. Przeszkolenie 3 wykładowców w zakresie wykorzystania Symulacji Branżowych Revas i kształcenia z wykorzystaniem symulacji.
Efekt: prezentacja rezultatów pierwszej edycji oraz przeszkolenie wykładowców na Glasgow Caledonian University.
Publikacje o projekcie:
1. https://p.lodz.pl/uczelnia/informacje-dla-mediow/mp2-czyli-myslenie-projektowe
2. https://p.lodz.pl/uczelnia/aktualnosci/mp2-czyli-myslenie-projektowe
Spotkania promujące MP2
- Spotkanie z 20 studentami 6.09.2022 na Universidade Católica Portuguesa (Católica Porto Business School).
- Spotkanie z 25 studentami 12.09.2022 na University of Aveiro.
3. Spotkanie 17 października 2022 z grupą 12 studentów na University "Mediterranean" Podgorica. Promocja przygotowywanego szkolenia w Łodzi na Politechnice Łódzkiej.
4. Spotkanie 22 listopada 2022 z grupą 17 na Uniwersytecie Maltańskim. Zachęcanie do udziału w MP2.
5. Spotkanie 14 grudnia 2022 z grupą 14 studentów na Uniwersytecie Sofijskim. Zachęcanie do udziału w MP2.
6. Promocja online – w dniu 01.03.2023 spotkanie z Aubrey Bierwirth oraz Belgin Okay-Somerville z University of Glasgow, Adam Smith Business School promujące MP2 na tamtejszej uczelni i przedstawiające ofertę dla studentów
Wartością dodaną ze spotkania było zapoznanie nas z programem Dekaban-Liddle Fellowship oferowanym przez Adam Smith Business School dla Polaków.
7. Promocja online – w dniu 03.03.2023 spotkanie z Dziekanem Prof. Dr. Lokman GÜNDÜZ i Serdar ÇÖP z Fatih Sultan Mehmet Vakif University Faculty of Economics and Administrative Sciences oraz Sema Gündüz z Działu Rozwoju Projektów na Marmara University promujące MP2 na tamtejszej uczelni i przedstawiające ofertę dla studentów.
8. Spotkanie 22 maja 2023 na Uniwersytecie Glasgow z grupą 5 studentów i zachęcanie do udziału w drugiej edycji MP2.
9. Spotkanie 23 maja 2023 na Glasgow Caledonian Uniwersytecie z Andrew Quinn – Prodziekanem ds. Międzynarodowych oraz Duncanem Harcus – Menedżerem ds. Zarządzania Partnerstwami i zachęcanie do przekazania studentom informacji o udziale w drugiej edycji MP2.
10. Spotkanie 25 maja 2023 na Uniwersytecie Glasgow z Ann Duff, liderem zespołu i kierownikiem ds. karier w College of Arts - zachęcanie do przekazania studentom informacji o udziale w drugiej edycji MP2 oraz rozmowy o dalszej współpracy.
(05.04.2023) Spotkanie techniczne
Dzień 1 (11.04.2023) Zapoznanie uczestników z materiałami e-learningowymi na Wikamp Porcie
Dzień 2- (12.04.2023) Warsztaty MIRO
Dzień 3 (13.04.2023) Prezentacje zespołów projektowych
Dzień 4 (14.04.2023) Opis pomysłu na biznes i warsztaty revas
Dzień 5 (17.04.2023) Warsztaty Revas – trzecia tura symulacji i wykłady Visiting Professors
Dzień 6 (18.04.2023) jednodniowa wizyta studyjna w firmie JTI - Fabryce papierosów mieszczącej się w Starym Gostkowie
Dzień 7 (19.04.2023) Warsztaty – IV i V tura symulacji oraz wykłady Visiting Professors
Dzień 8 (20.04.2023)- Wycieczka całodniowa – Kraków
Dzień 9 (21.04.2023) Warsztaty – VI tura symulacji i wykłady Visiting Professors
Dzień 10 (22.04.2023) Całodniowa wycieczka do Torunia
Dzień 11 (25.04.2023) Przesyłanie raportów do portu Wikamp
Dzień 12 (26.04.2023) Opinia o projekcie
(26.06.2023) Spotkanie techniczne
Dzień 1 (27.06.2023) Integracja, zapoznanie uczestników z materiałami e-learningowymi na Wikamp Porcie
Dzień 2 (28.06.2023) Warsztaty MIRO
Dzień 3 (29.06.2023) Prezentacje zespołów projektowych
Dzień 4 (30.06.2023) Opis pomysłu na biznes i warsztaty Revas runda I i II
Dzień 5 (03.07.2023) Warsztaty Revas – trzecia tura symulacji i wykłady Visiting Professors
Dzień 6 (04.07.2023) Jednodniowa wizyta studyjna w firmie JTI - Fabryce papierosów mieszczącej się w Starym Gostkowie
Dzień 7 (05.07.2023) Warsztaty – IV i V tura symulacji oraz wykłady Visiting Professors
Dzień 8 (06.07.2023) Wycieczka całodniowa – Zabytkowa Kopalnia Srebra i Sztolnia Czarnego Pstrąga, Jasna Góra
Dzień 9 (07.072023) Warsztaty – VI tura symulacji i wykłady Visiting Professors
Dzień 10 (08.07.2023) Całodniowa wycieczka do Warszawy
Dzień 11 (11.07.2023) Przesyłanie raportów do portu Wikamp
Dzień 12 (12.07.2023) Opinia o projekcie